
Scroll naar
beneden voor
meer informatie

Lockheed C-130H-30 Hercules G-273 op het platform van Brussel-Melsbroek in april 1994.
Niet al deze kisten bleven op de sterkte staan doordat nog niet alle voor 314 sqn bestemde NF-5’s door Canadair aan de KLu waren geleverd. Na de opwerkingsperiode was in 1972 de eerste verplaatsing voor de AMF taak met de NF-5’s naar Bod0. Gedurende de jaren
dat 314 sqn op Eindhoven met de NF-5 vloog, werd er regelmatig naar Scandinavië ‘gedeployed’, deelgenomen aan nationale en internationale oefeningen en squadron rotaties. Op 4 oktober 1988 werd 314 squadron verplaatst naar Gilze-Rijen.
Vliegbasis Eindhoven

Vlieger en navigatorvan een Blenheim Mk.IV concentreren zich op hun taken tijdens een missie, kort voor Fall Gelb. Zij behoren tot het 139 Squadron
SQUADRON EXCHANGES 1961-1992
Squadron ‘exchanges’, ook wel squadron rotaties genoemd, zijn een uitwisselingsprogramma tussen twee eenheden, waarbij de nadruk ligt
op het leren van andere werkwijzen en procedures. Daarbij werd zeer
zeker het sociale karakter niet vergeten. In eerste instantie duurden
de ‘exchanges’ in de jaren vijftig vaak maar drie dagen, later werd dit
gemiddeld tien dagen.

Van Welschap tot Vliegbasis Eindhoven

NF-5A K-3070 met twee MK,106 ogenbommen onder de Racket Bomb Dispensor (RBO) gereed voor vertrek naar een range
In de periode september t/m december 1988 verhuisde 316 sqn
met haar NF-5’s van Gilze-Rijen naar Eindhoven. Taakstelling was
de Theatre Operational Conversion Course (TOCC) voor nieuw
in Amerika gebrevetteerde vliegers. Nadat het sqn afscheid had
genomen van de NF-5 op 15 maart 1991, werd er nog twee weken
gevlogen om Griekse Luchtmacht F-5-vliegers ‘current’ te maken
met dit specifieke type.

De enige Northrop NF-5B die in het originele camouflageschema de hele periode bij 316 sqn op Eindhoven vloog, was NF-5B K-4021. Hier vliegend in de formatie welke op weg was naar de open dag op Leeuwarden op 9 juni 1990.
De auteur Dick Lohuis