Omslag Boek Grim internet

   Scroll naar
   beneden voor
   meer informatie 

 

De bevelhebber van de BAFF, Barratt, en Playfair, de commandant van de AASF (IWM C1333).

De bevelhebber van de BAFF, Barratt, en Playfair, de commandant van de AASF (IWM C1333).

De Britten wilden vooral voorkomen dat Duitsland onze infrastructuur en voorraden onbeschadigd in handen kregen. Zij wilden deze snel vernietigen. De Fransen probeerden dwars door Nederland en België een front op te bouwen, zodat daar – en niet in Frankrijk – de Duitse vijand minstens een jaar werd tegengehouden; met alle gevolgen van 

 

Tijdens de Duitse veldtocht trachtte Nederland steeds dringender de RAF te bewegen om jachtvliegtuigen in de Vesting Holland te stationeren. Bovendien moest de RAF bombardementen uitvoeren op doelen die Nederland had uitgezocht. Londen had echter andere prioriteiten.

Vlieger en navigatorvan een Blenheim Mk.IV concentreren zich op hun taken tijdens een missie, kort voor Fall Gelb. Zij behoren tot het 139 Squadron

Vlieger en navigatorvan een Blenheim Mk.IV concentreren zich op hun taken tijdens een missie, kort voor Fall Gelb. Zij behoren tot het 139 Squadron

De Franse luchtstrijdkrachten beschermden uitsluitend de Franse legermanoeuvre naar Zeeland en West-Brabant. Ook de Belgische luchtmacht opereerde boven ons land. Ondertussen zette de Wehrmacht de geallieerden plotseling schaakmat met een groot offensief door de Ardennen.

 

Adjudant Roger (links) van de GC III/3 neemt op vliegveld Toul-Ochey met Sergent Bret en Sous-lieutenant Sauvage een missie door, voorjaar 1940. Roger claimt op 13 mei twee Bf109's bij Breda. In de Morgen met tactisch nummer '3' op de achtergrond sneuvelt Capitaine Trouilland bij Etten-Leur (B. Hugot).

Adjudant Roger (links) van de GC III/3 neemt op vliegveld Toul-Ochey met Sergent Bret en Sous-lieutenant Sauvage een missie door, voorjaar 1940. Roger claimt op 13 mei twee Bf109's bij Breda. In de Morgen met tactisch nummer '3' op de achtergrond sneuvelt Capitaine Trouilland bij Etten-Leur (B. Hugot).

Bemanningen van het 149 Squadron lopen te Mildenhall naar hun Wellingtons. In de nacht van 10 op 11 mei nemen zes machines van deze eenheid deel aan het bombardement op Waalhaven. Oorspronkelijk stond het Ruhrgebied op het programma (NIMH).

Bemanningen van het 149 Squadron lopen te Mildenhall naar hun Wellingtons. In de nacht van 10 op 11 mei nemen zes machines van deze eenheid deel aan het bombardement op Waalhaven. Oorspronkelijk stond het Ruhrgebied op het programma (NIMH).

Vanaf 10 mei vochten de geallieerden soms hevig met de Luftwaffe in ons luchtruim. Deze vergeten strijd ging door totdat de laatste Franse en Belgische militairen Zeeland verlieten. De vliegtuigbemanningen stonden vaak voor onmogelijke opgaven en betaalden daarvoor soms met hun leven.

 

Dit boek geeft van deze operaties een totaaloverzicht, inclusiefde problematische strategische afwegingen en politieke gebeurtenissen die de geallieerde luchtsteun hebben beïnvloed. ‘Verloren luchtruim’ is het resultaat van jarenlangonderzoek naar een onderbelicht thema in de geschiedenis van de meidagen van 1940.

De commandant van het Belgisch Militair Vliegwezen, kolonel P. Hiernaux (tweede van rechts) bezoekt in 1938 vliegveld Welschap. Hij arriveert met een Gladiator en wordt ontvangen door luitenant-kolonel b.d. H. Walaardt Sacré, de grondlegger van de militaire luchtvaart in Nederland (NIMH).

De commandant van het Belgisch Militair Vliegwezen, kolonel P. Hiernaux (tweede van rechts) bezoekt in 1938 vliegveld Welschap. Hij arriveert met een Gladiator en wordt ontvangen door luitenant-kolonel b.d. H. Walaardt Sacré, de grondlegger van de militaire luchtvaart in Nederland (NIMH).

2D458E92-7498-48AF-9A44-28F711800124

De auteur Peter Grimm

Peter Grimm is historicus, werkte als museumconservator in Rotterdam en woont in Limburg. Bij het onderzoek was de medewerking van Jaap Woortman van groot belang. Beiden zijn lid van de Studiegroep Luchtoorlog 1939-1945 (SGLO).