
Scroll naar
beneden voor
meer informatie

Fokker S-14 Machtrainer
Titel: Fokker S-14 Machtrainer
Subtitel: In dienst van de Nederlandse Luchtvaart
Auteur: Nico Braas en Willem Vredeling
Uitgeverij: Uitgeverij Geromy BV
Vormgever: Luuk Boerman
Profiles: Luuk Boerman
Omslag: schilderij van Lam v/h Hof
Prijs: € 39,90 ; 200 pagina’s
(info blok 1 /3)
De Fokker S-14 Machtrainer was het eerste Nederlandse straalvliegtuig.
Tevens was het de eerste zodanig ontworpen straaltrainer ter wereld. Alle eerste straaltrainers uit die tijd waren in feite tweezits uitvoeringen van reeds bestaande jager types. Fokker hoopte met de S-14 op grote orders, niet alleen vanuit de NAVO landen, maar ook uit de rest van de wereld. De werkelijkheid was helaas anders.
Besluiteloosheid van de NAVO partners om de S-14 aan te schaffen, de keuze van de KLu voor de T-33 voor de gevorderde jachtvlieg opleiding en het gebrek aan vertrouwen van de Raad van Bestuur van Fokker in de S-14, zorgden ervoor dat de S-14 totaal geen kans had. De order voor 20 stuks voor de Nederlandse luchtmacht moeten we derhalve als ‘symbolisch’ beschouwen!
Dit boek beschrijft het volledige verhaal van de S-14 Machtrainer vanaf de eerste ontwerpen tot aan nu met veel nog nimmer gepubliceerde gegevens en illustraties!
(info blok 2 /3)


Willen Vredeling (1936) geboren te Makassar, Indonesië. Vanaf zijn vijfde jaar is hij al gefascineerd door de luchtvaart. Hij is opgeleid als vliegtuigwerktuigkundige. Na vervulling van zijn twee jarige dienstplicht bij 299 squadron is hij in dienst getreden bij Fokker. Hier werkte hij 38 jaar waarvan 20 jaar in de vliegtuigbouw en 18 jaar in de ruimtevaart.
Vanaf zijn in dienst treden tot aan zijn pensionering verzamelde Willem over Fokker en de Nederlandse luchtvaart. De ontmoetingen met Ir. Marius Beeling en zijn rechterhand Ir. Frans Stok gaven hem een flinke impuls om niet alleen naar de gerealiseerde Fokker typen te kijken maar ook naar de ontwerpen. Beeling zei: “aan de ontwerpen kan je de creativiteit en stand van de technologie van een bedrijf bepalen”. Het was natuurlijk heel bijzonder om uit de eerste hand het hoe en waarom van de ontwerpen te achterhalen, als ook het testvliegen en de prototypen.
In zijn vrije tijd heeft Vrededeling lezingen voor Fokker gepensioneerden gehouden, artikelen geschreven en assistentie verleend aan vele boeken van verschillende auteurs of organisaties. Helaas is hij overleden.
(info blok 3 /3)