De luchtoorlog 1914-1918 - Dirk Starink

   Scroll naar
   beneden voor
   meer informatie

IMG_0566 piet 1

De Luchtoorlog 1914-1918

Titel: De luchtoorlog 1914-1918
Subtitel: De strijd in de derde dimensie tijdens de Eerste Wereldoorlog

Auteur: Dirk Starink

Uitgeverij: Uitgeverij Geromy BV
Vormgever: Gijs Dragt
Prijs: €  39,50   ; 240 pagina’s; Hardcover

(info blok 1 /5)

Scroll naar beneden voor meer informatie en foto’s

Tijdens de eerste Wereldoorlog 1914-1918 groeide het luchtwapen uit van een eenvoudig hulpmiddel voor verkenning tot een niet meer weg te denken wapensysteem in de massale strijd om de eindoverwinning.

Dit boek gaat over de ontwikkeling van het luchtwapen. Vanaf het ontstaan van het luchtwapen tot aan de eerste schermutselingen in 1914 en de specialisatie in 1915.
Naast een beschrijving van het westelijk front, is er ook aandacht voor de fronten in het oosten en zuiden.
Ook de ontwikkelingen in Nederland, hoewel niet betrokken bij de oorlog komen aan de orde.

Alle luchtmacht taken die we vandaag kennen, vonden hun oorsprong in de Eerste Wereldoorlog en kregen gestalte in de harde praktijk van de strijd in de lucht boven het westelijk front. De vliegtuigbouwers van het eerste uur zagen hun bedrijfstak in die vier oorlogsjaren uitgroeien tot een industrie die bijna 200.000 vliegtuigen voortbracht. De militaire vliegtuigtechnologie ontwikkelde zich enorm en vormde de basis voor de ontplooiing van de burgerluchtvaart tussen de beide wereldoorlogen.

(info blok 2/5)

Scroll naar beneden voor meer informatie en foto’s

IMG_0565 piet 1
IMG_0570 piet 2

(rechts) Met deze wereldberoemde poster riep de Britse minister van Oorlog,
veldmaarschalk  Horatio Kitchener, in 1914 de Britten op om vrijwillig
dienst te nemen in het leger.

(links) Op de voorpagina van een Franse krant uit oktober
1914 prijkt een grote foto van Duitse soldaten aan het
oostelijke front die vanuit een loopgraaf het vuur openen
op een Russisch vliegtuig,

(info blok 3 /5)

Scroll naar beneden voor meer informatie en foto’s

Dirk Starink is oud-luchtmacht bevelhebber en militair-luchtvaarthistoricus. Hij geeft vanuit de overvloedige internationale literatuur in dit boek voor het Nederlandse taalgebied voor het eerst een overzicht van de evolutie van het luchtwapen zoals die zich tijdens de Eerste Wereldoorlog voltrok.
(bron Wikepedia) Dick Starink begon zijn militaire loopbaan aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda. Tijdens zijn loopbaan werkte hij onder andere bij de Permanente Vertegenwoordiging van het Koninkrijk der Nederlanden bij de Noord-Atlantische Raad. In 1987 keerde hij terug naar Nederland als Hoofd Sectie Beleid en Plannen bij de Directie Materieel KLu.

In 1993-1994 was Starink commandant van wat tegenwoordig het Logistiek Centrum Woensdrecht is. Eenmaal generaal geworden werd hij verantwoordelijk voor alle grote luchtmachtprojecten, zo begeleidde hij grote projecten als de invoering van het tankervliegtuig KDC-10 en bewapende AH-64 Apache helikopters. In die functie hoorde hij in 1994 voor het eerst van de Joint Strike Fighter, die uiteindelijk ontwikkeld zou worden tot de F-35 Lightning II. Hij zag er, zoals hij zelf zegt, een ‘opportunity’ in. Het zette een beweging in gang die de gemoederen in Nederland hoog deed oplopen.

 (info blok 4 /5)

Scroll naar beneden voor meer informatie en foto’s

IMG_0568 piet 1
De luchtoorlog 1914-1918 – Dirk Starink


In 1999 werd Starink Directeur Materieel KLu en lid van de Luchtmacht raad. Zijn volgende functie werd Directeur Plannen en Internationale Materieelbetrekkingen op het ministerie.[6] Na drie jaar als plaatsvervangend bevelhebber werd generaal Starink in 2004 benoemd tot Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten met de rang van luitenant-generaal. Bij zijn aantreden was al bekend dat hij de 14e en laatste Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten zou zijn.

Starink was tot dinsdag 6 september 2005 Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten. Twee dagen later nam hij officieel afscheid van de Koninklijke Luchtmacht in het bijzijn van minister van Defensie Henk Kamp en staatssecretaris van Defensie Cees van der Knaap. Zijn afscheid vond plaats op de bakermat van de militaire luchtvaart in Nederland, de vliegbasis Soesterberg. Het afscheid werd afgesloten met een gronddefilé en een zogenoemde ′fly-past′ met alle typen luchtmacht vliegtuigen. Aan de fly-past namen een C-130, een F-60, een KDC-10, 14 F-16′s, 4 PC-7′s, 14 helikopters (Cougar, Chinook, Alouette, Apache) en de KLu Historische Vlucht deel.
Dick Starink promoveerde in 2013 aan de Universiteit van Amsterdam op het proefschrift “De jonge jaren van de luchtmacht”. In december 2014 publiceerde hij “De luchtoorlog 1914-1918”. Verbonden aan het Nederlands Instituut voor Militaire Historie was Starink ook coauteur van het boek “Verenigd op de grond, daadkrachtig in de lucht”, over de grondgebonden luchtverdediging, gepubliceerd in mei 2013. In totaal publiceerde Starink 18 werken in 26 publicaties, alle gerelateerd aan de Nederlandse militaire luchtvaart.

(info blok 5 /5)